Česká letiště, to není jenom výrazně největší pražská Ruzyně, nedávno přejmenovaná na Letiště Václava Havla Praha. Jsou to i další dílčí mezinárodní letiště Brno, Ostrava, Pardubice a Karlovy Vary, která nám umožňují pohodlně odlétnout na naši dovolenou či jen služební cestu po Evropě a blízkém destinačním okolí.
Letiště Václava Havla je dominantní
Pražské letiště je výrazně největší, nejvytíženější a odbaví nejvíce cestujících. Nachází se na severozápadním okraji Prahy, v městské části Praha 6, katastrální území Ruzyně. Letiště je určeno pro mezinárodní i vnitrostátní, pravidelný i nepravidelný letecký provoz. Letadla zde poprvé přistávala a odlétala 5. dubna 1937. V areálu se nachází tři vzletové a přistávací dráhy, v provozu jsou již pouze dvě. Obavovací terminály jsou celkem čtyři, T1 až T4. Po dobu platnosti zimního letového řádu 2013/2014 působilo na Letišti Václava Havla Praha celkem 52 leteckých společností. Cestujícím byla k dispozici pravidelná spojení do 90 destinací ve 38 zemích světa. Letiště Václava Havla odbavilo v roce 2013 necelých 11 milionů cestujících, což představovalo meziroční vzrůst o 1,5 %.
Moravu obsluhují Tuřany a Mošnov
Brněnské letiště stojí v městské části Tuřany. Je to už lokalita spíše za městem (7,5 kilometru jihovýchodně od centra) na samotném okraji slavkovského historického bojiště. Letiště odbavuje nebo přijímá vnitrostání i mezinárodní, pravidelné i nepravidelné lety. Bylo otevřeno roku 1954. Betonová přistávací a vzletová dráha je pouze jedna, paralelně s ní vede ještě kratší travnatá. V roce 2006 byl zprovozněn moderní vyspělý odbavovací terminál, leteckému cestování z Tuřan se tak výrazně zvýšila úroveň. Z Brna lze využít přes deset pravidelných linek přibližně sedmi společností, mnohem častější jsou zejména letní charterové lety do turistických destinací (obvykle je jich více jak 30). Letiště odbavilo v roce 2013 přibližně 0,46 milionu cestujících a zaznamelo mírný meziroční pokles.
Sekundární moravské (moravskoslezské) letiště najdeme u Studénky, 7 kilometrů od okraje Ostravy. Letiště Leoše Janáčka Ostrava je nový název, do roku 2006 vystupovalo pod jménem Letiště Ostrava – Mošnov. Letiště odbavuje nebo přijímá vnitrostání i mezinárodní, pravidelné i nepravidelné lety. Bylo otevřeno roku 1959. Betonová přistávací a vzletová dráha je pouze jedna. Také v Mošnově byla v roce 2006 vybudována nová moderní odbavovací hala za 320 milionů korun. Z Ostravy je pravidelně provozováno pouze čtyři až pět linek, letiště opět podobně jako u Tuřan využívají letecké společnosti spíše k charterovým letům na dovolené. Letiště odbavilo v roce 2013 přibližně 0,26 milionu cestujících, a vykázalo tak bohužel dokonce desetinový meziroční pokles.
Menší klidná letiště v zemi - Vaše výhoda
Například ve východních Čechách je možné využít Letiště Pardubice, které je sice označované jako regionální, je ovšem i veřejným mezinárodním letištěm se smíšeným civilním a vojenským provozem. Nachází se pouhé 4 kilometry od centra Pardubic. Pro civilní dopravní provoz je využíváno až od roku 1994. Betonová přistávací a vzletová dráha je pouze jedna. Z letiště jsou provozovány přibližně tři linky, zejména na východ, dominují potom letní chartery. Letiště odbavilo v roce 2013 přibližně 0,18 milionu cestujících, a zaznamelo tak opravdu tryskový meziroční nárůst o více jak třetinu.
V pohoří Slavkovský les nalezneme Letiště Karlovy Vary. Leží pouze 4 kilometry od města a na naše mezinárodní letiště v nezvykle vysoké nadmořské výšce kolem 606 m n. m. Vzniklo již v roce 1929. Betonová přistávací a vzletová dráha je opět samozřejmě jedna. Asi logicky se dá předpokládat, že pravidelné linky z Karlových Varů vedou do Ruska, a jsou momentálně přibližně čtyři. Charterových letů během léta například do Turecka pomalu přibývá. Letiště odbavilo v roce 2013 přibližně 0,10 milionu cestujících, a vykázalo tak meziroční stagnaci počtu odbavení.